miercuri, 5 martie 2008

Cum mă apucam eu de marea asfaltare II.

Înainte de "marea asfaltare" iniţiat de domnul primar Ilyes, trebuia prima dată reabilitat asfaltul pe străzile vechi în aşa fel, încât asfaltul să ţină 3-4 ani. Prin frezarea unor suprafeţe mai mari, dacă e cazul chiar a întregii străzi, şi prin reciclarea la faţa locului a asfaltului vechi, aceste lucrări se puteau face repede şi cu costuri reduse. Costul total al plombărilor dealungul anilor a fost în mod sigur mai mare decât era costul unui tratament serios.

Paralel cu aceste plombări consistente, toate străzile de pământ trebuiau pietruite.
Procedând în acest fel, toţi cetăţenii oraşului puteau doar după căteva luni să se bucure de străzi fără gropi şi fără noroi, adevărat că deocamdată încă denivelate.

După această reabilitare provizorică a drumurilor, treceam la tot ce înseamnă reparaţie de utilităţi. Reablitarea completă faceam numai după angajarea unui consultant, pe baza unor caiete de sarcini verificate şi numai pe acele străzi pe care au fost deja refăcute toate utilităţile.

8 comentarii:

Anonim spunea...

Bun bun, dar ce zici de drumul Careiului ? sau Satu Mare - Oradea? de ani de zile se aude ca il repara... dar banii nu-s . . .

Btw. Bun venit in blogrollul meu .

Adam Boer spunea...

@urbanreality
Drumul careiului trebuia de mult reparat, chiar şi pe seamna asfaltării străzilor riverane de pământ. Acele străzi trebuiau pietruite şi grosul investiţiilor trebuiau dirijate spre arterele principale.

Şi eu te-am inclus pe blogrollul meu.

Anonim spunea...

"trebuiau plombate prima dată serios străzile vechi în aşa fel, încât plombele să ţină 3-4 ani. Vă asigur că se poate plomba şi aşa."
- nu se pot plomba serios strazile vechi in asa fel incat sa tina 3-4 ani. daca va uitati cu atentie pe orice strada plombata, gropile nu apar la plombele puse si 90% dintre acestea sunt in stare buna. tensiunile create in asfaltul vechi cu ocazia plombarii determina portiunea din jurul plombei sa cedeze mai repede astfel ca vor aparea gropi in jurul plombelor. si asa mai departe pana cand tot drumul devine o increngatura de plombe. o solutie de compromis pana la reabilitarea integrala pe strazile extrapeticite si care se fac varza in fiecare an este o reciclare integrala de suprafata care analizata putin financiar costa mai putin decat plombele executate pe 1/3 din suprafata strazii. exista reciclator mobil in oras care poate topi asfaltul frezat pe loc sisa-l puna la loc cu costuri de productie si materiale 0(zero). e reciclare, face parte din dezvoltarea durabila, e ieftin si provizoriu bun. doreste cineva asa ceva? administratia sigur nu.

"Paralel cu aceste plombări consistente, toate străzile de pământ trebuiau pietruite."
- pietruirea unei strazi inseamna acoperirea pamantului cu cel putin 5cm piatra sparta compactata. 1mp de astfel de lucrare inseamna:
1mp * 0.05m grosime * 1.372 (coeficient de compactare) = 0.069 mc piatra * 1.5 (greutate specifica) = 0.1 tone piatra sparta. asta inseamna cam o tona la 2m lungime strada lata de 5m. socotind 35 ron /tona plus inca 50% manopera ajungem la vreo 53 ron / 2m strada.
intrebarea mea este: daca primaria nu face... ce ii impiedica pe locatarii unei strazi de pamant sa si-o pietruiasca in fiecare an?????

Adam Boer spunea...

@wtf
Da, ai dreptate şi îţi mulţumesc de precizări. Cam la aşa ceva m-am gândit eu ca şi "plombare serioasă".

Poate e exagerat ca să frezezi toate străzile pe toată suprafaţa lor dar idea proncipală este de a freza porţiuni suficient de mari.

Iar idea cu reciclarea asfaltului este chiar una bună! Mi-am şi notat ;)

Adam Boer spunea...

@wtf
Îţi mulţumesc pentru calcule, te iau imediat în echipă :)

Vezi, exact despre asta am vorbit, cu vreo 8.000 de euro s-ar putea pietrui 1 km de stradă de pămînt.

Pe o stradă riverană pietruită în mod profesional poţi să trăieşti liniştit ani de ziele şi nici asfaltul nu trebuie spart la fiecare lucrare de utilităţi.

nimeni spunea...

va spun eu cum trebuie pornita marea asfaltare: schimbind primarul. punct.

Adam Boer spunea...

@rebel
Şi ce se întâmplă dacă noul primar va face tot aşa, sau mai prost, mai departe?

Nu trebuie schimbat cu orice preţ primarul, trebuie schimbat doar dacă va fi un candidat care ne convinge că va face altfel şi mai bine.

Este o zicală romănească, care nu îmi place, dar care se potriveşte foarte bine acuma: "mai rău să nu fie".

Sunt ferm convins că se poate şi mai rău :)

Adam Boer spunea...

@rebel
Şi ce se întâmplă dacă noul primar va face tot aşa, sau mai prost, mai departe?

Nu trebuie schimbat cu orice preţ primarul, trebuie schimbat doar dacă va fi un candidat care ne convinge că va face altfel şi mai bine.

Este o zicală romănească, care nu îmi place, dar care se potriveşte foarte bine acuma: "mai rău să nu fie".

Sunt ferm convins că se poate şi mai rău :)